Forside|Nyheder|2011|apr. - jun.|Kan din webshop betjene kunder og håndtere vækst - samtidig?

Kan din webshop betjene kunder og håndtere vækst - samtidig? 

 
31-05-2011 
Når webshoppen vokser, og kunderne strømmer til, er det vigtigt, at der er styr på virksomhedens interne processer. Der skal ikke bruges unødig tid på håndtering af ordrebehandling, ekspedering, emballering, forsendelse og den tilhørende bogføring. Tid som kan udnyttes langt mere effektivt til at udvikle nye kundeservices og i det hele taget gøre shoppen mere tillokkende. Derved får kunderne en god totaloplevelse ved at handle, og dermed skabes grundlaget for øget omsætning i shoppen.

Virksomhedens interne processer var et af de emner, som bl.a. blev behandlet på innovationstjek af 8 typiske webshops. Her blev de enkelte virksomheders konkrete teknologiske udfordringer identificeret, og virksomhederne fik vejledning i at finde netop den hjælp og ekspertise, der skal til for at understøtte deres teknologiske udvikling. Et innovationstjek er et målrettet rådgivningsforløb med en erfaren rådgiver, en innovationsagent, der er rutineret i arbejdet med udvikling og innovation i små og mellemstore virksomheder.



Ud over at innovationstjekkene gav hver virksomhed målrettet vejledning i, hvordan de videreudvikler og effektiviserer deres webshop, blev der også identificeret en række generelle udfordringer for webshops. Disse udfordringer vil blive taget op og behandlet i Service Platform med henblik på at skabe synlighed om problemstillingerne og stille værktøjer til rådighed for hele branchen. Målet er, at de danske webshops kan blive mere effektive og stå bedre rustet til at tage kampen op med de internationale konkurrenter.

Udfordringerne for webshops som vækster

Webshops arbejder generelt målrettet på at skabe synlighed på nettet. Det er naturligt og et absolut must, for at kunderne finder frem til shoppen. Når kunderne så strømmer til, er udfordringen at sikre, at de får den positive købsoplevelse, så grundlaget for øget omsætning i shoppen skabes.

Når kunderne strømmer til shoppen, bliver de interne processer – i form af sammenhængen mellem indkommende kundeordre, lager og økonomi – en udfordring for shoppen, som alt for ofte ignoreres. De bliver en ressourcekrævende og dermed omkostningstung del af forretningen. Der er store potentialer for at digitalisere og effektivisere virksomhederne. Men når først kunderne står i kø, er der en tendens til at overse dette og i stedet fokusere 100% på at håndtere kunderne først.

Gennem innovationstjekkene har flere af virksomhederne fået øjnene op for denne fælde. Dencon Center, som bl.a. sælger kontormøbler, har som et resultat af innovationstjekket arbejdet med at effektivisere arbejdsgangene.

Gennem innovationstjekket blev det klart, at de interne procedurer kunne ændres, og at der burde investeres i statistikmoduler, fakturaskabeloner mv. Dette ville kunne frigøre vigtige ressourcer. En måned efter den første kontakt med innovationsagenten har vi nu implementeret de første ændringer, og indtil videre kun købt ydelser fra eksisterende it-leverandør på 15.000 kr. Vi har vundet mindst 1 time dagligt og elimineret en af de store fejlmuligheder ved manuel indtastning af varenumre, udtaler Torben Møller, direktør for Dencon Center.

Alle virksomhedens teknologiske udfordringer kan blive diskuteret på innovationstjekket. Et andet eksempel er fra bykier.dk, som sælger sko. Et af de emner, som tages op hos bykier.dk er, hvordan man sikrer, at kunderne får bestilt den rigtige skostørrelse, når der ikke er mulighed for at prøve dem i butikken. 

Innovationsagenten angav en mulighed for, hvordan vores kunder bestiller den rigtige skostørrelse, når de nu ikke har mulighed for at prøve dem. Det overvejes i øjeblikket, hvornår et projekt som adresserer dette initieres. Derudover er der arbejdet med emner og input omkring marketing og logistik/indkøb, udtaler direktør Johnny Droob, ByKier. 

Hvordan kommer du videre?

Inden for rammerne af Service Platforms projekt ”Webshops med vokseværk” bliver der arbejdet med emner, som er af generel karakter og som vil kunne hjælpe hele webshop-branchen. Alle webshops inviteres til at deltage i dette arbejde og dermed som de første få adgang til den viden og de værktøjer, der udvikles i projektet. Der vil bl.a. blive arbejdet med, hvordan der skabes sammenhæng mellem de elementer, som webshoppen består af. Der vil også blive fundet praktiske eksempler på effektive forretningsprocesser og givet forslag til, hvordan digitaliseringen gribes an. På den måde sikres, at de valgte løsninger både passer på den korte og den lange bane, således at it-systemet kan udvides i takt med, at shoppen vokser.

Initiativet, der skal hjælpe webshops med deres teknologiske og markedsmæssige udvikling, er taget i samarbejde mellem innovationsagenterne og Service Platform. Derudover er Foreningen for Distance og InternetHandel, FDIH, dybt involveret i projektet som repræsentant for webshoppene generelt. FDIH er med til at sikre, at der fokuseres på de aktiviteter, som har størst interesse og betydning for webshoppene.

For andre typer virksomheder, der har teknologiske udfordringer, er der mulighed for at tale med en innovationsagent om, hvordan disse problemstillinger håndteres, herunder bl.a. også hvordan virksomheden udvikler nye digitale services, som understøtter kundernes forventninger. Se www.innovationstjek.dk.

Genkender du disse problemstillinger fra din egen webshop, eller har du lyst til at diskutere, hvordan du udvikler nye services i din virksomhed, så kontakt Kai Ormstrup Jensen, DELTA, koj@delta.dk, tlf. 72 19 42 27 og få en uforpligtende snak om, hvad du kan få ud af projektet ”Webshop med vokseværk” eller et innovationstjek.

Kontakt

Kai Ormstrup Jensen, DELTA
koj@delta.dk
Telefon 72 19 42 27
 

Læs mere

Læs om innovationsagentordningen og innovationstjek her.