
Hvordan skaber man en verdensomspændende servicesucces, der årligt omsætter for 236 milliarder kroner?
Dennis Balslev, administrerende direktør i IKEA Danmark mener det handler om fokus på det enkelte menneske. Både den enkelte kunde, men også den enkelte medarbejder – i alt tæller IKEA’s medarbejderskare 165.000 i den verdensomspændende koncern. Medarbejderne er kilden til IKEAs succes, for det er medarbejderne, der skaber fremgang, siger Dennis Balslev:
Der skal drømme til at skabe en succesrig forretningsidé, men der skal mennesker til at gøre drømmene til virkelighed.
Som verdens største møbelfirma har IKEA både erfaring – og succes – at trække på: I alt har koncernen 361 varehuse fordelt over 42 lande, og tilsammen tager de imod 821 millioner besøgende årligt.
Når IKEA Danmark langer 1,4 millioner billige kanelsnegle og 10,3 millioner kødboller over disken om året til danskerne, så handler det ikke kun om god service og visionen ’at skabe en bedre hverdag for de mange mennesker’, men også om at skabe de bedste rammer for den medarbejder, der øser maden op og sidder ved kassen.
Ifølge Dennis Balslev har alle medarbejdere et talent, og det er vigtigt både at kunne se og udvikle dette:
Vi forsøger altid at gøre det ekstra for at medarbejderne bliver hos os. Vi tror på, at alle har et talent, og at vi kan udvikle på det. Derfor går fem procent af vores medarbejderes timer til uddannelse, træning og kompetenceudvikling, og det er også derfor, vi har specielle bonusser og pensionsordninger, hvis man bliver hos os i længere tid.