
Ifølge et forskerhold fra CBS er der milliarder af kroner at hente for danske produktionsvirksomheder, hvis de tager begrebet "servitization" alvorligt. Sådan lyder konklusionen i en ny CBS-analyse af begrebet servitization.
Vi ser, at de bedste firmaer på området henter 30-35 pct. af omsætningen på services. Og når man ser tallene for, hvor mange der ikke gør det, tænker man, at der er muligheder og et stort, uudnyttet potentiale for danske virksomheder.
Sådan siger professor Christer Karlsson, der leder det fireårige forskningsprojekt "Driving Competitivess through Servitization".
Analysen viser, at 41 pct. af virksomhederne slet ikke skilter med serviceydelser på deres hjemmesider. En af grundende er ifølge Christer Karlsson, at området servitization er underprioriteret i mange virksomheder:
Virksomhederne domineres ofte af teknologisk tænkende - teknikere og ingeniører. Og det er ikke altid, de tænker på servicedelen, fordi de synes, at produkterne er så fantastiske.
Forskerholdet opfordrer bl.a. virksomhederne til at stille sig selv fire spørgsmål: