To tredjedele af danske forældre køber gerne bæredygtige produkter til deres børn, men butikkerne skubber kunderne fra. Forældrene savner klar kommunikation og vejledning. Med undersøgelsen Børn, forældre og bæredygtighed punkterer Innovationsnetværk Service Platform et par myter om bæredygtighed.
Undersøgelsen identificerer syv barrierer hos forældre som forhindrer bæredygtighed i at nå ind på børneværelset.
- Udbudsbarrierer: Ringe viden om tilgængelige bæredygtige nonfood-produkter til børn
- Informationsbarrierer: Mangel på information om bæredygtige børneprodukter. Markedet opleves som uoverskueligt
- Tillidsbarrierer: Usikkerhed omkring grønne og etiske mærkningsordninger samt bæredygtige budskaber
- Prisbarrierer: En forforståelse af, at bæredygtige nonfoodprodukter til børn er dyrere end almindelige produkter, samt minimal villighed til at betale en merpris for bæredygtighed
- Designbarrierer: En forforståelse af, at særligt børnetøj og legetøj ikke er lige så smart, spændende og moderne som tøj og legetøj, der ikke er bæredygtigt
- Imagebarrierer: Det bæredygtige image forbindes i nogen grad med fanatisme.
- Relevansbarrierer: Hvad, der sker i ens nærmiljø, har større relevans og derfor opmærksom for forældre end det, der foregår i deres fjernmiljø. Det betyder, at sundhed prioriteres over miljø og klima
Undersøgelsen er udarbejdet er Innovationsnetværk Service Platform i forbindelse med Created4Kids konferencen november 2012