
Der er stor interesse for digitale selvbetjeningsløsninger og for robotter i hotel-og restaurationsbranchen – men kun få hoteller har indført de nye teknologier. Det er billedet fra en netop gennemført undersøgelse, som er udført af forskere fra Aalborg- og Københavns Universiteter i samarbejde med Service Platform.
Fantasifulde scenarier lige om hjørnet
Robotter, som ryster cocktails, vasker gulv og registrerer gæsternes kropsvarme og stressniveau. Digitale apps, der kan bruges til indtjekning, betaling, information og mersalg. Det er eksempler på nær-fremtid scenarier inden for hotel- og restaurationsservice. Potentialet er stort i en branche, hvor en del virksomheder slås med stor medarbejderomsætning, høje lønomkostninger og fysisk nedslidning. Men hvad er status for anvendelsen af nye teknologiske muligheder i den danske hotelbranche? Og hvordan får hotelbranchens aktører ligningen med udviklingen af service og disse nye teknologier til at gå op? Det dykker en ny undersøgelse ned i.
Få er i gang, mange ser muligheder
Service Platform har indledt et samarbejde med forskere fra Teknoantropologi, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet og Sociologisk Institut, Københavns Universitet under overskriften ’Fremtidens arbejde i hotel, restaurant og konferencebranchen’. Målet er at undersøge, hvordan servicebegrebet møder de nye teknologiske muligheder for digitale løsninger og robotteknologi – og at sætte gang i dialoger mellem forskningsverdenen og virksomhederne: Hvordan kommer fremtidens arbejde i hotel- og restauration til at se ud?
Første skridt i samarbejdet er en undersøgelse gennemført i samarbejde med videnscenteret Asnæs & Vangstrup. Hovedbudskabet er, at der er stor interesse for de nye teknologiske muligheder, potentialet anerkendes – men virksomhederne efterspørger mere viden.
Surveyen viser, at digitale selvbetjeningssystemer og apps er mere i anvendelse end robotter i den danske hotelbranche. Men blot en femtedel af virksomhederne er rustede til at træffe beslutning om implementering af de nye teknologier. Knap tre ud af fire efterspørger mere viden om de nye serviceteknologier.
Spørgsmål: I de seneste år er en række nye teknologiske muligheder dukket op i hotelbranchen. For hver af de følgende teknologier, vælg det udsagn, der passer bedst på dig:
Service og automatisering
Undersøgelsen afdækker endvidere virksomhedernes holdninger til spørgsmål om service og automatisering, og hvordan de tror, at branchen vil udvikle sig, når nye automatiseringsteknologier bliver implementeret. Her ser vi igen, at selvbetjeningsteknologier er mere accepterede end robotter: Hele 65% er enige i, at selvbetjening kan være en del af en god service. Omvendt erklærer 50% sig uenige i, at det gælder robotter. Denne pointe forstærkes af, at hele 52% mener, at færre ansatte vil blive opfattet som mere discount.
Danske hoteller er nysgerrige på de nye teknologiske muligheder, men der er behov for mere viden, konkrete eksempler og debat om kernespørgsmålene for hoteldrift: Hvordan kan service og automatisering bringes i samklang og skabe øget værdi for hotelgæster og forretning? Hvordan kan teknologien skabe bedre jobs for medarbejderne i den danske hotel-, restaurations- og konferencebranche? Samarbejdet mellem Serviceplatform og forskningsinstitutionerne fortsætter.