Boliga udfordrer ejendomsmæglerbranchen med kortere værdikæde og ny forretningsmodel

Boliga udfordrer ejendomsmæglerbranchen med kortere værdikæde og ny forretningsmodel

I januar 2007 så den uafhængige boligportal Boliga for første gang dagens lys, og den skulle vise sig at blive en fundamental drivkraft til forandring af boligmarkedet.

Boligkøb er jo en af de største investeringer man kommer til at foretage sig i sit liv, så det er vigtigt, at man er klædt godt på. Vi har derfor hele tiden forbrugeren for øje, og forsøger at gøre processen så gennemsigtig som muligt, siger Ricco Zuschlag, Direktør og Partner, Boliga.

Boliga satte øjeblikkeligt nye standarder for tilgængelig information og øget gennemsigtighed i en ellers lukket branche ved at drage fordel af offentligt tilgængelige data. I dag udfordrer Boliga stadig ejendomsmæglerbranchens rammer, og de er heller ikke bange for at udfordre sig selv.

Kunsten at trække på offentligt tilgængelige data  

Ligesom Momondo og Trivago har gjort service til en forretning ved at samle tilgængelig information om billetter og priser til forbrugerne i en enkelt portal, har Boliga bragt forretningsmodellen ind i ejendomsmæglerbranchen ved at trække på offentligt tilgængelige data fra danske ejendomsmægleres hjemmesider.

Med en stærk statistisk sans for at vinkle data på nye måder, og som en serviceleverandør, der er uafhængig af ejendomsmæglerbranchen, kan Boliga helt frit lave statistikker over forskellige mæglerparametre og boligmarkedet generelt.

Resultatet er øget forbrugeroplysning omkring prisudviklingen på boligmarkedet, samt overblik over – og sammenligning af – liggetider lokalt såvel som nationalt. Hertil kommer statistikker der sammenligner de prisafslag, som de forskellige mæglere giver både før og under forhandlingsprocessen – information der ellers ikke ville være tilgængelig.

Øget service og ny forretningsmodel

Med lanceringen af BoligaSelvsalg i april 2013 introducerede Boliga en ny forretningsmodel til boligmarkedet. Forbrugeren kan nu selv sætte sin bolig til salg ved at oprette en boligannonce til et månedligt gebyr uden binding.

Via fordelagtige leverandøraftaler samler BoligaSelvsalg produkter til alle formelle krav i salgsprocessen – lige fra professionelle fotos af boligen og tilstandsrapport til udformning af juridiske dokumenter – til en konkurrencedygtig pris, der muliggøres af Boliga’s mange brugere.

BoligaSelvsalg bygger således en ny bro mellem fagfolk og boligsælgere og øger forbrugerens fleksibilitet, da boligannoncen kan sættes på pause eller opsiges med en måneds varsel, hvis sælger eksempelvis skal på ferie eller boligen er solgt.

Forkortet værdikæde og innovation

BoligaSelvsalg skærer ejendomsmæglersalæret fra, hvormed værdikæden forkortes. Innovation og co-creation med forbrugere er centralt i Boliga’s strategi, og de er ikke i tvivl om, hvilket råd de skal give til virksomheder, der gerne vil arbejde med innovation:

En god strategi er at plukke de lavthængende frugter først – og derefter bygge op. Især hvis man har begrænsede ressourcer til rådighed. Da vi lancerede BoligaSelvsalg, havde vi allerede dellanceret mange af de forskellige services og produkter én efter én i små skridt og havde dermed skabt 75% af det endelige produkt da det skulle samles til BoligaSelvsalg, forklarer Ricco Zuschlag.

Læs hele artiklen om Boliga her.

Scroll to Top