Dalux' første udenlandske kunde

Dalux' første udenlandske kunde

Dalux er en dansk virksomhed, der udvikler software til byggeindustrien, og som i 2012 deltog i internationaliseringsprojektet Growbiz. Siden deltagelsen har Dalux arbejdet målrettet videre med deres internationale tiltag – med flotte resultater. Dalux’ gratis app er blevet downloadet i 130 lande, og de har netop licenseret produktet DaluxQA, til deres første norske kunde. Men kunsten at skabe et internationalt produkt har krævet store investeringer, og selvom Dalux’ produkter tager udgangspunkt i den danske marked, har internationalisering været ambitionen lige fra starten.

Det er snart slut med at fumle rundt med papir og blyant på de danske byggepladser. En ændring i den danske lovgivning tilbage i april 2013 har gjort det lovpligtigt for større statsligt støttede byggeprojekter at have en digital mangelliste og 3Dmodel over byggeriet.

programmet DaluxQA, kan kunder og fagfolk let og overskueligt navigere rundt i et byggeprojekt og løbende registrere mangler i byggeriet direkte på byggepladsen via en håndholdt tablet såsom en iPad eller en smartphone. Hermed lettes opfølgnings- og udbedringsprocessen markant, idet større byggerier ofte kan have flere tusind mangler. Men selvom DaluxQA er et solidt produkt, der er tilpasset og velfungerende i det danske marked, har det lige fra begyndelsen været tænkt ind i en større sammenhæng, med ambitionen om globale bedrifter.

Skabt til internationalisering

Det har taget tre år at udvikle DaluxQA, og været en dyr investering. Hvis produktet udelukkende var forbeholdt det danske marked, ville det aldrig kunne betale sig, da produktet ikke kan tjene sig selv ind i Danmark alene. Men i og med at vi fra starten har troet på, at produktet har globalt potentiale, har vi bevidst investeret meget mere i det, end vi ellers ville have gjort. Forklarer Torben Dalgaard, CEO og medstifter af Dalux.

Ifølge Torben Dalgaard er det en nødvendighed at tænke internationalt, når man udvikler software til byggebranchen. Men for at et produkt for alvor kan slå igennem internationalt, kræver det, at produktet er unikt:

For at forstå vores internationaliseringsperspektiv skal man vide, at konkurrencesituationen for det vi laver i byggebranchen er global – hvis et amerikansk firma udvikler noget nyt, så ved folk i den danske branche det med det samme. For to år siden udstillede vi på en messe i USA, hvor vi blev bekræftet i, at vores produkt var unikt på verdensplan.

Møder internationale kunder på egen hjemmebane

Inden Dalux deltog i Growbiz, havde de således allerede været ude og tage temperaturen på internationale markeder, hvor især det norske marked havde interesse. Men det var først i forbindelse med Growbiz, at Dalux fik landet deres første norske kunde.

En del af Growbiz-projektet bestod i, at vi kom ud til potentielle kunder med en eksportrådgiver og pitchede vores produkt, og det var i den forbindelse, at vi kom i kontakt med vores første norske kunde.

Og det er ikke en tilfældighed at det lige netop er Norge der var førstevalget for Dalux, da de startede internationaliseringsprocessen:

Grunden til at vi har valgt Norge som det første marked at gå ind i er blandt andet, at den norske lovgivning har været lidt foran den danske mht. digitalisering – indtil lovændringen i april. Derfor har det norske marked allerede et mindset, der er åbent over for det, som vores produkt kan. Derudover er der mange danske firmaer, der også er involveret i byggeprojekter i Norge, og der er derfor et naturligt overlap af netværk og referencerammer, som man kan drage fordel af.

Internationalisering kræver fysisk tilstedeværelse

Torben Dalgaard har i alt været i Norge knap ti gange for at forhandle og opbygge et netværk. Den proces har givet Dalux nogle værdifulde erfaringer og bekræftet vigtigheden af den fysiske tilstedeværelse, når man skal sælge sit produkt.

Det kom lidt bag på mig, at det var så essentielt at være fysisk til stede i landet og på selve byggepladsen, således at man rent faktisk præsenterer og fremviser produktet ude på hver enkelt byggeplads. Folk synes, at det er et smart og lækkert produkt vi har, men for at de siger endeligt – nu gør vi det! – så skal man stå derude i orkanens øje og vise det frem.

Læs hele artiklen om Dalux her.

 
 

 

Scroll to Top