Eksport er ikke en leg – men det føltes næsten sådan for Shark Gaming!

Eksport er ikke en leg – men det føltes næsten sådan for Shark Gaming!

Daniel Gerhardt, adm. direktør fra Shark Gaming Systems tog til kundemøde i Sverige med en fritidsklub. Men dygtig forberedelse – og en god portion held – bragte Daniel videre til et uplanlagt møde og en millionordre.

Daniel havde lige haft møde med en Stockholmsk fritidsklub. Mødet kom der ikke noget ud af – og dog! For Daniel kom på en ide:

”Det var en pludselig indskydelse. Jeg havde været til møde hos en fritidsklub, men markedet i Sverige ligner ikke det danske, og fritidsklubben var ikke et match. Fritidsklubber har ikke gaming computere som i Danmark, for i Sverige går de unge på gaming centre.”

Og så tog tingene fart. Efter en hurtig søgning på nettet, en taxatur og et improviseret kundemøde med gaming centeret Inferno Online var optimismen i top:

”De var meget positive overfor det, vi kunne tilbyde. De stod for at skulle udskifte 120 computere, så vi blev opfordret til at komme med et tilbud. 14 dage efter markedsbesøget havde vi vundet ordren til over 1 mio. kr.”

Eksport kræver fokus og hårdt arbejde

Selvom mødet med Inferno Online ikke var booket inden afrejse, er Daniel sikker på, at den nye kunde ikke var kommet i hus uden Vækst Gennem Internationalisering. Forløbet har givet de rammer og det fornødne frirum, der skal til for at springe ud i eksporteventyr:

”I forløbet fik jeg mulighed for en grundig forberedelse. Forløbet var det skub, der skulle til for at vi overhovedet ville vove pelsen på nye markeder.”

Med i kufferten til Sverige havde Daniel en overbevisende pitch og nyt præsentationsmateriale målrettet nye markeder og kunder. I løbet af de første workshops var det nemlig lykkedes Daniel at omsætte Shark Gamings eksisterende forretningsmodel til eksportmodel, der viste sig at være holdbar.

 

En ny kunde er mere end en kunde

Forventningerne er høje i Shark Gaming. De er i dialog med Inferno Online om en mulig ny ordre på 300 nye spillemaskiner og – ligeså vigtigt - så har de lagt fælles planer om at indgå partnerskab bl.a. om online turneringer. For allerede i budrunden havde Inferno Online spottet et ekstra potentiale hos Shark Gaming. Udover at de leverer tilpasset gaming hardware med ekstra features, så har Inferno Online og Shark Gaming engagementet og kundeekspertisen til fælles. Derfor forudser Daniel, at den nye svenske kunde bliver mere end bare en kunde:

 ”Vi håber at udvikle vores relation med Inferno Online til et reelt partnerskab om bl.a. online turneringer. Desuden vil hovedparten af Inferno Onlines computere være vores – og dermed bliver de en ny og vigtig marketingplatform og udstillingsvindue over for privatkunderne på det svenske marked.”

Der er med andre ord masser af eksportdrømme, der venter forude. Daniel sender i hvert fald sine bedste anbefalinger til at deltage i eksportforløbet Vækst Gennem Internationalisering:

”Jeg kan 100 procent anbefale det. Vi var ikke steget på flyet, hvis vi ikke havde deltaget i forløbet!”

 

Læs mere om forløbet Vækst Gennem Internationalisering her 

Læs om Shark Gaming Systems A/S her

Scroll to Top