Etikos genopfinder konsulentbranchen med ny service

Etikos genopfinder konsulentbranchen med ny service

Hvordan sikrer man som konsulent, at den udvikling man sætter i gang hos kunden ikke standser, når man lukker døren bag sig? Den udfordring tog konsulentvirksomheden Etikos op. Løsningen blev et digitalt spil, der kan tilpasses individuelt og sikre, at den gode forandringsproces fortsætter i organisationen. Det nye produkt på hylden giver Etikos’ kunder større kvalitet og giver samtidig Etikos luft til vækst og udvikling.

Ideen til det digitale spil, Dilemmaspillet, udsprang af en frustration. En frustration over at der altid er en risiko for, at den gode proces man som konsulent har startet og haft under kontrol hos kunden, stopper når konsulenten forlader organisationen. Og at kunden derfor ikke oplever at konsulenten har leveret en god og bæredygtig service, men en omgang varm luft.

Nyt produkt skaber mulighed for vækst

Konsulentbranchen er typisk kendetegnet ved, at der hos kunden er en konsulent til stede, som underviser, faciliterer, analyserer eller rådgiver. Det er altid ansigt-til-ansigt-tid, man sælger. Og det sætter sine begrænsninger for vækst og udvikling i en konsulentvirksomhed, da man kun har de timer, man har. Den eneste måde at skabe vækst i sådan en virksomhed er derfor at ansætte flere hoveder, så du har flere timer at gøre godt med, påpeger ejeren af Etikos, Christina Busk.

Dilemmaspillet er for Etikos en måde at levere et kvalitetsprodukt, der udvikler kundevirksomhederne, men som ikke kræver nær så meget ansigt-til-ansigt-tid, som konsulentvirksomheden ellers ville bruge:

Det gør, at vi kan skabe kvalitet for kunderne og omsætning uden nødvendigvis at være hos kunden. Det giver os en frihed til at udvikle eksisterende og nye produkter, så vi hele tiden kan forbedre os og konstant levere et bedre produkt og mere værdi til kunden.

Fra ulæste pjecer til digital involvering

Når en organisation udvikler et nyt værdigrundlag, havner det ifølge Christina Busk, oftest blot på et stykke papir i en skuffe, og bliver aldrig hevet frem igen. Etikos tog derfor handsken op og stillede spørgsmålet: Hvordan får man et værdigrundlag implementeret så effektivt, at det forplanter sig i organisationens måde at arbejde på?

Normalt ville en organisation sætte et enormt kursusapparat i gang for at implementere et nyt værdigrundlag. Vi har forsøgt at lave et redskab som er så nemt tilgængeligt og kan planlægges ind i den enkelte arbejdsdag, at hele organisationer ikke bliver lagt ned, når noget så stort skal implementeres. Tilbagemeldingerne på spillet har indtil videre været rigtigt gode.

Serviceinnovation med brugerinddragelse

Når man har startet en udviklingsproces, er det vigtigt at huske på, hvorfor man gik den vej man gjorde, og hvad det langsigtede perspektiv er i at lægge energi i udvikling, fremfor at drifte og tjene penge her og nu.

Derudover er det vigtigt at inddrage brugerne i processen. Vi har hele tiden haft vores produkt derude, hvor det i sidste ende skal give værdi, og det har givet os rigtig meget god viden om, hvordan vi skulle forme det, forklarer Christina Busk.

Vi opnår de resultater, vi havde håbet på, og spillet sætter faktisk nogle refleksioner i gang hos medarbejderne. Effekten er mere bevidsthed i situationer, hvor man skal træffe et valg, og så bibringer spillet også den enkelte medarbejder en større klarhed om egen rolle og ansvar i organisationen.

Læs hele artiklen om Etikos her.

Scroll to Top