Hvis alle virksomheder gjorde som Scanex, ville de tjene milliarder ekstra

Hvis alle virksomheder gjorde som Scanex, ville de tjene milliarder ekstra

Messe- og udstillingsvirksomheden Scanex fra galten bliver i finans.dk fremhævet som eksempel på succesfuld transformation fra produktionsvirksomhed til servicevirksomhed

Følgende er et uddrag fra artiklen

Scanex i Galten er gået fra at producere messestande til at levere nøglefærdige serviceløsninger til deres kunder. Det peger direkte ind i en trend, der ifølge forskere bør fylde langt mere i danske virksomheder.

Selv om man er en lille virksomhed med 26 ansatte og hovedkontor i landsbyen Galten, kan man godt blive et forbillede for dansk erhvervsliv. Scanex, der bygger messestande, har nemlig formået at gøre det, som forskere, konsulenthuse og eksperter opfordrer en stor del af de danske virksomheder til at gøre meget mere. Nemlig at sælge serviceydelser, der knytter sig til kerneproduktet.

Ifølge et forskerhold fra CBS er der milliarder af kroner at hente for danske produktionsvirksomheder, hvis de tager begrebet "servitization" alvorligt. Imens peger konsulenthuset PA Consulting på, at det kan øge virksomhedernes profitmarginer med op til 35 pct.

Scanex begyndte at tage det alvorligt for ca. 10 år siden.

"Vi forsøgte at interrupte markedet på et tidspunkt, hvor vi ikke vidste, hvad interruption var. Vi vurderede, at vi var nødt til at forandre os i retning af en vidensvirksomhed, fordi konkurrencen på markedet for standardløsninger er så blodig,« siger Per Bardrum, direktør i Scanex.

Siden 1980'erne har Scanex bygget messestande og udstillinger til virksomheder. Man håndbyggede modeller, klistrede fotos på modelvæggene, så kunden havde en idé om, hvordan standen kom til at se ud.

 


Direktør Per Bardrum og ejer Kaare Egelund Schmidt har forvandlet håndværksforretningen Scanex til en vidensvirksomhed. Foto: Morten Lau-Nielsen

Men i takt med at standene blev større med mere materiale, opstod et nyt behov. Opbevaring.

”Vi fandt ud af, at når kunderne fik materialet hjem, så stod det nede i kælderen. Bagefter kunne ingen finde ud af, hvad man havde stående og det gjorde, at kunderne spildte pengene. For næste gang skulle de så have fat i noget andet, fordi de ikke kunne finde det, havde opbevaret det for fugtigt eller noget tredje,” siger Per Bardrum.

Scanex byggede derfor et lagerhotel, og det blev den første af en række services, som virksomheden knyttede til sit kerneprodukt. I dag skal kunder som Lundbeck, Welltec, Siemens og Kähler nærmest ikke røre en finger, men blot møde op på messen.

Inden da har de måske været igennem en kreativ og strategisk workshop for at finde ud af, hvilke værdier messestanden skal udtrykke. Og når standen er bygget, sættes den måske på en lastbil til Barcelona, hvor Scanex sætter den op. Når messen er slut, piller Scanex standen ned, kører den til kysten, sejler den til USA, kører den til Las Vegas, sætter op, piller ned, kører til kysten, sejler til Rio, om igen, og når messeturnéen er slut, ender standen i Galten igen.

"Vi forsøger hele tiden at finde de ting, der giver værdi til vores kunder uden for vores kerneydelse. Selvfølgelig skulle det også gerne give værdi, at vi bygger en fed messestand. Men det er alt det udenom, der virkelig giver værdi. Og der er ingen tvivl om, at efterspørgslen går den vej," siger Per Bardrum.

 

Artiklen er skrevet af Nicolai Bang, og blev publiceret på finans.dk den 23. januar 2018.

Læs hele artiklen her

Artiklen ligger bag betalingsmur, men kan tilgås med syv dages prøveperiode.

Scroll to Top