MUUSE innoverer servicen på high-fashion modeportal

MUUSE innoverer servicen på high-fashion modeportal

MUUSE har etableret en innovativ forretningsmodel med et højt serviceniveau, verdensomspændende design og en ualmindelig lav returneringsrate sammenlignet med gennemsnittet for online salg af tøj. Med tre forskellige produktionsgrupper kan forbrugeren vælge imellem at forhåndsreservere kommende designs, købe designs, der allerede er produceret i limited edition, eller få specialsyet Haute Couture efter sine mål. Derved har MUUSE mindsket spild og overforbrug i produktionen, formået at skabe en bæredygtig produktionscyklus og samtidig mulighed for at udbyde unikke designs​.

Idé og ambitioner

Idéen bag MUUSE bygger på en erkendelse af, at nyuddannede designere er særdeles dygtige, når det kommer til deres håndværk, men ikke er så erfarne og uddannede inden for forretningsdrift.

Modebranchen er meget svær for unge designere. Ofte kommer de nyuddannede designere ud og skal arbejde sig op igennem jobs, hvor de ikke selv får lov til at designe. Nogle starter deres egen label, men mislykkes, fordi de arbejder med områder som produktion og finans, som de ikke er trænet i – det er spild af unikke talenter, forklarer David Dencker, som er CEO hos MUUSE.

Ved at hyre de bedste nyuddannede designere på baggrund af deres afgangskollektioner fra verdens førende designskoler er MUUSE med til at gøre op med den problematik.

Nyuddannede designere skal lave det de er bedst til – at designe – og det er netop, når de dimitterer og er på vej ud i verden, at de er mest passionerede og inspirerede!

Bæredygtig forretningsmodel mindsker tøjspild

Ud over at fungere som en platform, hvor up-and-coming designere kan designe til modebevidste forbrugere, er forretningsmodellen også drevet af ambitioner om at reducere det enorme spild af tøj, som generelt præger i tøjindustrien.

Langt den største del af modeindustrien består af masseproduktion, som medfører en implicit risiko for, at man ikke kan sælge alt tøjet – en stor del af det tøj der produceres ender derfor i sidste ende med at blive destrueret.

I stedet for at masseproducere, fremstilles de designs kunden kan finde på MUUSE.com primært på efterspørgsel. Kombineret med god service giver denne forretningsmodel MUUSE en rekordlav returrate på omkring fem procent, hvor onlineretail til sammenligning ligger på tyve procent, og i Tyskland helt op imod fyrre procent.

Fokus på service

Men det er ikke kun designerne, der er i fokus. MUUSE er også meget bevidste om, hvor og hvordan de interagerer med deres kunder, og det er af stor betydning for iværksættervirksomheden at opretholde et højt serviceniveau over for slutbrugeren. Det gør de blandt andet ved hele tiden at holde deres kunder velinformerede om status på deres ordre.

Ved en ”Pre-Order” bestilling, modtager kunden den første mail, når bestillingen er lavet. Herefter bliver der sendt en mail med information, når ordren sættes i produktion, og ligeledes når den shippes. På den måde kan kunden løbende følge processen, lige fra bestillingen og til varen modtages og silkebåndet på den luksuriøse indpakning kan løsnes.

Optimering af touch points

Udover et stort fokus på service er de forskellige touch points mellem MUUSE og slutbrugeren blevet kortlagt, så de områder, der kan kontrolleres eller påvirkes, udnyttes optimalt.

Gennem grundig research har MUUSE segmenteret deres målgruppe og ved derfor, hvilken type magasiner og blogs deres kunder får inspiration fra og dermed hvor de skal sætte markedsføringen ind, og i hvilke få specialbutikker de skal på hylden. Når slutbrugeren besøger MUUSE.com., er der sat ressourcer ind på at give en god oplevelse og have et site, der er let at navigere rundt på, samtidig med at det fremhæver MUUSEs unikke koncept.

En ting der er speciel for MUUSE er, at det både er en brand platform og en webshop. Andre sites er enten et brand site og så skal man hen på et andet site for at handle, eller også er det udelukkende en webshop uden det store tilknyttede brand aspekt. 

I bestillingsprocessen er der fokus på at gøre det så let og ubesværet for kunden som muligt. Her sørger førnævnte e-mail service for velinformerede, tilfredse kunder som vender tilbage. Derudover gøres der meget for at følge det luksuriøse helt til dørs:

Vi vil gerne give kunden en god oplevelse fra start til slut og understrege eksklusiviteten og unikheden ved vores designs og vores brand. Derfor er der også gjort meget ud af, at kunden modtager varen i en flot og lækker indpakning med silkebånd og silkepapir, afslutter David Dencker. 

 

Læs flere artikler om Muuse: Om forretningsmodeller og samarbejdet med designere og modeportalen Muuse og servicedesignet.

Scroll to Top