RICE fik ny viden og netværk i New York

RICE fik ny viden og netværk i New York

I november 2016 inviterede Service Platform, Lifestyle & Design Cluster, Dansk Mode & Textil og FDIH til Masterclass i New York. Målet var at matche danske livsstilsbrands med relevante amerikanske samarbejdspartnere samt at besøge førende tænkere og lære af best practice. 13 danske virksomheder var i New York på en Master Class, som gav masser af viden om etablering på det amerikanske marked.

En af disse virksomheder var interiør- og livsstilsvirksomheden RICE, som greb muligheden, da de hørte om en Master Class i New York. For selv om RICE allerede har etableret sig på det amerikanske marked, er der stadig meget at lære.

Tendenser

Det blev fire hektiske dage fyldt med tendenser:

Det Danske Generalkonsulat oplever, at amerikanske forbrugere er meget begejstrede for nordiske produkter. Især i storbyer som New York og Seattle, samt flere andre byer på vestkysten, er der efterspørgsel på Nordisk design. Hos BIG – Bjarke Ingels Group – fortalte arkitekterne, at amerikanere har ’hunger for Scandinavian design’.

Der er stor forskel på kundeservice; både leveringen af den og forventningerne fra kunden, fastslog blandt andre Brandguru David Polinchock og Pia Schribo fra PUMA.

Både Ecco og BoConcept konstaterede, at markedet er meget interessant, hvis man har modet til at indtage det. Ecco har solgt 1 milliard par sko, og BoConcept har i dag 19 butikker i USA.

Deltagerne var også på Grand Central Terminal, hvor Claus Meyer har åbnet sin nordiske restaurant ’Agern’. Her handlede det om at uddanne det amerikanske personale til at forstå restaurantens danske kvalitet og historie. Desuden blev Lemonsqueeze, Story, VaynerMedia, Rebecca Minkoff og New York Fashion Tech Lab besøgt, og der var matchmaking med distributører, showrooms, online salgsplatforme og bloggere.

Luksusnetværk

Dagmar Top Haustrup fortæller, at adgangen til nye netværk er værdifuld for RICE. 

"Vi fik alt serveret på et sølvfad. Import, told, lager, fragt, salgskanaler, marketing. Det var ny viden på et rigtig højt niveau. Jeg har aldrig været på en tur, hvor jeg fik så meget med hjem", fortæller Dagmar Top Haustrup fra RICE.

”Vi har både franchise, B2B og B2C og undervejs lod programmet os møde alle kanaler; fra lager til medier. Der blev åbnet mange vigtige døre til netværk, der fremadrettet kan hjælpe os i USA”, siger hun og giver arrangørerne stor ros. 

”De kan noget, vi andre ikke kan. Og de fik os ind på steder, vi ellers ikke ville få adgang til. Som klynge ved de, hvordan dansk designs kendte og velrenommerede brand udnyttes ude i verden. I praksis har vi jo heller ikke tiden til selv at etablere sådanne kontakter". 

RICE har allerede implementeret den nye viden.

”For os har fragt stor betydning, og et af oplæggene handlede præcis om at gøre det smartere" 

Også på brandingområdet fik RICE øjnene op for muligheder, så nu er der truffet andre beslutninger og lagt en ny strategi. Der er derfor ingen tvivl hos virksomheden: ”Vi deltager, hvis der senere arrangeres Master Class, for det er så givtigt. Vi var allerede i USA, men hvis vi skulle starte op i et nyt land, ville det være fantastisk at få en tilsvarende mulighed inden opstart. Samtidig er det jo helt oplagt, at vi som danske virksomheder deler erfaringer, så vi ikke laver de samme fodfejl".

Download hele casen her

 

De deltagende virksomheder var InWear, ARKK Copenhagen®, Kähler Design, Skagerak, Carriwell ApS, Pilgrim, RICE, Yab Yum Clothing Co ApS/GABBA, LauRie, Gudrun & Gudrun, RVLT / Revolution, Stinne Gorell og EncodedMatchmaking-turen var finansieret af Styrelsen for Forskning og Innovation under Innovation Express-ordningen. Casen er udarbejdet af Lifestyle and Design Cluster, som faciliterede turen sammen med Service Platform.

Scroll to Top